A16

Verslag bijeenkomst verkeerssituatie A16/Terbregseweg

November 2024
Verslag bijeenkomst betr. de verkeerssituatie A16/Terbregseweg op 26 november 2024

Verslag

Op woensdag 26 november hebben Terbregge’s Belang en de Wijkraad gesproken met medewerkers van Rijkswaterstaat en de gemeente Rotterdam over de gevolgen voor de verkeersdruk op de Molenlaan/Terbregseweg als gevolg van de aanleg van de A16 en in het bijzonder de afslag van de A16 naar de Terbregseweg. We hebben daarmee meer inzicht gekregen in wat er gaat gebeuren en ook een aantal vragen gesteld waarop we in de komende tijd antwoorden hopen te krijgen.

De gemeente en Rijkswaterstaat hebben er vertrouwen in dat de verkeersdruk op de Molenlaan/Terbregseweg zal afnemen. Nu passeren dagelijks rond 25 tot 28.000 voertuigen de Irenebrug, dat zouden er, na in gebruik nemen van de A16, 15 tot 17.000 zijn. Ook als die voorspelling uitkomt zal de Molenlaan/Terbregseweg dus hoe dan ook druk blijven.
De basisgegevens over de verkeersdruk stammen uit 2010/12, in 2018 heeft de gemeente de verkeersdruk opnieuw gemeten en men zal de meting een jaar na openstelling van de A16, dus rond eind 2026, herhalen. Wijkraad en Terbregge’s Belang zullen dan worden uitgenodigd om de resultaten te bespreken. Dan kan de vraag beantwoord worden of de voorspellingen zijn uitgekomen en of er nog meer maatregelen nodig zijn om het verkeer te laten doorstromen en Terbregge veilig te houden. Vraag is nog of er in 2025 nog een nieuwe actuele nulmeting wordt uitgevoerd.

De afslag A16
Er is een vraag is gesteld over de lengte van de afrit/ hoeveel voertuigen er gebruik van kunnen maken en wat de gevolgen zijn voor de doorstroming op de A16 als deze afrit ontoereikend is en het doorgaand verkeer op de A16 opstroopt. Met name is dan de vraag wat dit betekent voor de afstelling van de verkeerslichten bij de afslag en de doorstroming op de Molenlaan/Terbregseweg. Daarnaast bestaat de vrees dat routeplanners dan Molenlaan/Terbregseweg als alternatief zullen adviseren.

De verkeersdruk
De verkeersdruk neemt landelijk jaarlijks met ongeveer 1 % toe.
Dat geldt dus zeker ook voor de Molenlaan/Terbregseweg. Daarnaast zijn er nog een aantal andere ontwikkelingen die tot meer verkeer leiden.

De groei van Lansingerland.
Het aantal inwoners in de afgelopen 10 jaar is met een kleine 10.000 gestegen en de verwachting van Lansingerland zelf is dat er over 10 jaar weer 10.000 inwoners bijkomen.

Meer mensen werken met regelmaat vanuit huis.
Dat leidt tot schommelingen in de verkeersdruk maar maandag, dinsdag en donderdag blijven de dagen dat de meesten naar hun werk gaan. Wel lijkt er voor meer variatie in de werktijden gekozen te worden. Het wordt daarmee niet minder druk maar de drukte wordt wat meer gespreid.

Routeplanners
Routeplanners als Google Maps, Waze, Tomtom en andere systemen bieden voortdurend alternatieve routes. Als de automobilist een paar minuten tijdwinst kan boeken wordt doorgaand verkeer dwars door woonwijken als Nieuw-Terbregge geleid die daarvoor niet zijn ingericht.

Fietspaden
Fietspaden werden 10 jaar geleden nog vooral door fietsen gebruikt. Nu rijden er gewone en elektrische fietsen, racefietsen, elektrische en gewone bakfietsen, elektrische stepjes, fatbikes, scooters en de tweepersoons “city cars”. De fietspaden langs de Molenlaan/Terbregseweg/over de Irenebrug zijn daar niet voor aangelegd en dat levert regelmatig gevaarlijke situaties en ongelukken op.

Het verkeerslichtenplan/ Doorstroming.
Er zijn van Noord naar Zuid straks verkeerslichten bij:
Molenlaan met Lefèvre de Montignylaan/van Beethovenlaan
Terbregseweg met Dirk v.d. Kooyweg
Terbregseweg met Pres. Rooseveltweg
Terbregseweg met afrit A16
Terbregseweg met Hoofdweg/Bosdreef.
Daarnaast zijn er dan nog:
De kruising met de Rottebandreef die in de spits veel verkeer trekt
De kruising Terbregseweg met Terbregse Linker Rottekade waar, bij gebrek aan opstelstroken, snel opstoppingen ontstaan.
Dat betekent vijf verkeerslichten en twee drukke kruisingen op een stuk van ong. twee kilometer. Alleen de verkeerslichten Terbregseweg Pres. Roosevelt weg en de Terbregse eg A16 zullen gekoppeld worden. Er komt dus geen groene golf. Reden is dat uit onderzoek gebleken is dat een groene golf de doorstroomsnelheid juist beperkt omdat auto’s dan meer onderlinge afstand zouden bewaren.

Ook is opgemerkt dat het “terugtellen“ van de verkeerslichten wel de doorstroom bevordert maar omdat er, bijv. van de Pres. Rooseveltweg rechtsaf de Terbregseweg en op diezelfde kruising vanuit het zuiden richting Irenebrug, zeer regelmatig door rood gereden wordt, er gevaarlijke situaties ontstaan omdat de gebruikers van het fietspad bij “0” direct optrekken. Een aanpassing zodat er enige tijd tussen het rood voor de autoverkeer en het groen voor het fietspad zou komen zou het verkeer veiliger maken.

Sluipverkeer Nieuwe Terbregge.
De vrij recente tijdelijke afsluiting van de Bosdreef en het intensievere gebruik van het Sparta trainingscomplex heeft al geleid tot aanzienlijk meer verkeer via de Meerum Terwogtlaan, Marie Overeijnderweg en de Stoopweg. De drempels op de Marie Overeijnderweg beperken de snelheid maar in de afweging: in de file staan of door kunnen rijden op de Marie Overeijnderweg kiezen de meeste verkeersdeelnemers en de routeplanners voor kunnen rijden. Er is bovendien ook nog een mogelijkheid via het Galigaanpad langs de politiemanege, dat is formeel verboden maar dat verbod zal dan wel gehandhaafd moeten worden. In de nabije toekomst wordt de verlegde Bosdreef een gebiedsontsluitingsweg die op de Veilingweg uitkomt, samen met het verkeer dat door Nieuw Terbregge via de Stoopweg komt, ook dat zal Nieuw Terbregge aantrekkelijker maken voor doorgaand verkeer.

30 km wegen
De Dirk v.d. Kooyweg wordt op afzienbare termijn 30 km weg. Er zijn op dit moment geen plannen om andere wegen in Terbregge als 30 km weg in te richten. Terbregge’s Belang en de Wijkraad hebben aangegeven dat met uitzondering van het eerste stuk Meerum Terwogtlaan, heel Nieuw Terbregge tot 30 km gebied zou moeten worden ingericht.

Het spoorwegviaduct
Het spoorwegviaduct heeft een doorrijhoogte van 3.90 m maar met regelmaat onderschatten vrachtwagenchauffeurs de hoogte van hun wagen en moeten ze keren. Hoewel er keermogelijkheden zijn op de Terbregseweg blijkt in de praktijk dat vrachtwagens al vrijwel onder het viaduct staan voordat ze ontdekken dat ze er niet onder door kunnen. Er ontstaat direct file en achteruitrijden en vervolgens keren is dan een moeizaam en tijdrovend proces.
Aan het viaduct zelf kan niets veranderd worden, het kan niet verbreed worden en een nieuw viaduct zit bij ProRail niet in de planning.

Wat kan er dan wel? Er zijn een paar mogelijkheden: de weg onder het viaduct uitgraven of de doorrijhoogte verder verlagen tot bijv. 3.00 m, zoals dat nu bij Maastunnel ook gedaan wordt zodat vrachtauto’s er helemaal niet meer onderdoor kunnen. De uitwerking van deze ideeën vraagt wat tijd maar op korte termijn zijn er mogelijkheden om naast borden op de A16 en de afrit met waarschuwingen voor de hoogte automatische hoogtemeting op de afrit of, grofstoffelijker, een balk of kettingen op de juiste hoogte de betrokken chauffeurs waarschuwen niet linksaf te slaan. Die balk zou ook aan het viaduct van de A20 kunnen worden opgehangen.

Extra opstelstrook van Terbregse Linker Rottekade naar de Terbregseweg.
Deze opstelstrook is in de plannen opgenomen en bij de verkoop van de grond t.b.v. de bouw van het huis op de hoek Terbregse Linker Rottekade/ Terbregseweg is er rekening mee gehouden. Vraag is of de uitvoering van deze strook al in de planning opgenomen is en wanneer de uitvoering verwacht wordt.

De Irenebrug
Dit is al tijden een bekend gevaarlijk knelpunt. Het gaat dan om scholieren die de Irenebrug moeten passeren op weg naar school, maar bijv. ook ouders die hun kinderen bij de kinderopvang in de vml. Alexanderkerk afzetten en patiënten die in diezelfde vml. kerk de huisartsenpraktijk bezoeken.
De brug is hoger gelegen zodat automobilisten geen zicht hebben op wat zich aan de andere kant van de brug afspeelt. Aan beide zijden wordt het fietspad in beide richtingen gebruikt. Het alternatief: beide zijden in één richting gebruiken stuit op grote bezwaren: m.n. scholieren moeten dan twee keer de Terbregseweg/Molenlaan oversteken en dat is evenzeer gevaarlijk. Een poging tot handhaving van éénrichtingsverkeer in het verleden heeft om die reden tot felle protesten van ouders geleid en is snel beëindigd.
In feite is alleen het fietspad aan de westkant van de brug tot de Heijbergschool voor twee richtingen ingericht. In ieder geval zouden er aan beide kanten vanaf de Dirk v.d. Kooyweg tot de Lefèvre de Montignylaan/ Van Beethovenlaan fietspaden in beide richtingen moeten komen. Het zou dan ook aanbeveling verdienen om bij het beoordelen van de, naar wij begrijpen al vrij ver ontwikkelde,
plannen om oostelijk van de Irenebrug aan de Molenlaan kant een appartementencomplex te bouwen er rekening mee te houden dat er voldoende ruimte overblijft voor een fietspad in twee richtingen.

Het lijkt paradoxaal maar juist minder verkeer op de Molenlaan/Terbregseweg zal leiden tot hogere snelheden/ meer gevaar voor fietsers. Desondanks zijn er geen plannen om de snelheid op de Molenlaan/Terbregseweg rond de Irenebrug te beperken.

Fietspad langs Terbregseweg kruising Meerum Terwogtlaan
Het is een druk bereden fietspad waar vaak met hoge snelheid wordt gereden en waar fietsers geconfronteerd worden met (afslaand) verkeer naar Nieuw Terbregge. Op dit moment worden voorbereidingen getroffen om op de Terbregseweg van noord naar zuid een extra rijstrook bedoeld voor verkeer naar de Meerum Terwogtlaan aan te leggen.

Bussluis naast Bergse Huys
Er zijn geen plannen om de bussluis naast het Bergse Huys, vm. Dovianus aan te passen.

Het OV
het OV In Terbregge is beperkt. Buslijn 35 rijdt op weekdagen 2 x per uur en ’s avonds en in het weekend 1 x per uur. Er zijn plannen om de wijk Nieuw Kralingen 1 x per uur een minibusje te laten rijden. Daar schiet Nieuw Terbregge niets mee op. Het buslijnennet van de RET zou helemaal opnieuw moeten worden ingericht maar, gelet op alle bezuinigingen, zal dat niet snel tot verbetering leiden en zijn de bewoners van Terbregge nog lange tijd aangewezen op eigen vervoer.

Vragen en afspraken
Vragen
Komt er nog een nieuwe nulmeting in 2025 op de Molenlaan/Terbregseweg?
Wat zijn de resultaten van de verkeersteller op het fietspad westzijde Molenlaan ter hoogte van het Essostation?
Hoe lang is afrit afslag A16/ hoeveel voertuigen kunnen zich daar opstellen zonder dat de doorstroom op de A16 wordt gehinderd?
Kan het “terugtel” systeem van de verkeerslichten Pres Rooseveltweg /Terbregseweg zo worden aangepast dat het verkeer op het fietspad geen hinder meer ondervindt van het verkeer op de autoweg dat door rood rijdt?
Kan heel Nieuw Terbregge, m.u.v. het eerste deel Meerum Terwogtlaan opgenomen worden in de 30 km plannen van de gemeente Rotterdam?
Is de uitvoering van de opstelstrook hoek Terbregse Linker Rottekade/ Terbregseweg al in de planning opgenomen/wanneer kunnen we de uitvoering verwachten?

Afspraken
De afspraak is gemaakt dat in de loop van 2026 een gesprek plaatsvindt van de gemeente met de Wijkraad en Terbregge’s Belang waarin de uitkomsten van de verkeersdrukmetingen worden besproken en kan worden overlegd of er aanvullende maatregelen nodig zijn.
Er wordt een afspraak gemaakt dat de gemeente, Wijkraad en Terbregge’s Belang tijdens de spits de verkeerssituatie bij de Irenebrug komen bekijken om een indruk te krijgen van de druk en het gevaar van het aan beide kanten in beide richtingen gebruiken van het fietspad door de verschillende soorten gebruikers. We blijven zoeken naar manieren om beide fietspaden veiliger te maken.

We ontvangen illustratiemateriaal/ schetsjes om de ontwikkelingen rond de Molenlaan/ Terbregseweg/ afrit A16 in beeld te kunnen brengen voor eren artikel in de Buurtkrant/ op de website.

Tenslotte
Als bewoner ideeën hebben of zien dat er gevaarlijke situaties zijn, laat het de gemeente en de politie natuurlijk weten maar informeer ook ons zodat we steeds weer bij de gemeente aan de bel kunnen trekken en aandacht vragen voor een van de drukste en gevaarlijkste verkeerssituaties in Rotterdam.

Een veilig en goed bereikbaar Terbregge vraagt een lange adem en volhouden.
Mail: bewonersorg@terbregge.nl


0 Shares