30 kmph Gas terug, veilig vooruit in Hillegersberg-Schiebroek

Juli 2025: 30 kmpu-straten in Hillegersberg-Schiebroek

Juli 2025
De werkzaamheden voor 30 km/uur-straten in Hillegersberg – Schiebroek zijn voor een groot deel afgerond. Veiliger oversteken, rustigere straten en minder ongelukken. Wethouder Pascal Lansink-Bastemeijer noemt verkeersveiligheid als belangrijkste reden. “In Rotterdam staat die enorm onder druk.”

Meer straten naar 30 km/uur
De gemeente verlaagt de maximumsnelheid in 115 straten van 50 naar 30 kilometer per uur. Het aantal verkeersslachtoffers in de stad stijgt. Met de nieuwe maatregel wil de gemeente dat keren. “Gewoon naar buiten gaan moet voor iedereen veilig zijn. Dus daar gaan we in Rotterdam wat aan doen”, zegt Lansink-Bastemeijer. “Als je langzamer rijdt, heb je beter overzicht en gebeuren er minder ongelukken. En als er toch iets misgaat, is het letsel vaak minder ernstig.

”De nieuwe maatregel geldt straks in straten waar veel mensen lopen, fietsen of oversteken. Denk aan woonstraten, plekken bij scholen en drukke pleinen. Veel Rotterdammers staan achter de maatregel, zegt Inge Merkelbach, gedragswetenschapper aan de Erasmus Universiteit. Volgens haar is veiligheid voor veel bewoners de belangrijkste reden om het plan te steunen. Uit onderzoek blijkt dat het aantal dodelijke ongelukken flink daalt bij een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur. Toch gaat de maatregel niet in alle straten gelden. Sommige wegen zijn daar niet geschikt voor. “De Maasboulevard of de Laan op Zuid voelen als een 50-kilometer weg”, zegt Lansink-Bastemeijer. “Je kunt daar borden ophangen wat je wilt, maar dat helpt niet. De nieuwe snelheid voeren we alleen in waar het nodig en logisch is.”

Belijning en bebording
In de straten waar de maatregel geldt, zorgt de gemeente voor duidelijke herkenning. Er komen niet alleen 30-kilometer borden en verhoogde drempels, maar ook aangepaste belijningen en markeringen op straat. Zo zien en voelen automobilisten dat het daar anders is. Een campagne met uitleg over het belang van de maatregel moet bewoners verder informeren. De boodschap is: ‘30 doe je voor kinderen, studenten, voetbalsupporters of ouderen’. Lansink-Bastemeijer: “Als je het niet voor jezelf doet, doe het dan voor de mensen om je heen.”

In Hillegersberg – Schiebroek zijn meerdere straten nu aangepast naar 30 km/uur: Achillesstraat, Ceintuurbaan, Junolaan, Minervalaan, Minosstraat en Weissenbruchlaan. Het gaat hier om bebording, belijning en wegmarkeringen. De straten Dirk van der Kooijweg en Kleiweg (ter hoogte van G.K. van Hogendorpweg tot spoorwegovergang Kleiweg) volgen in het voorjaar van 2026.De boodschap herhalen is belangrijk, zegt onderzoeker Merkelbach. “Autorijden doe je vaak op gevoel”, legt ze uit. “Rotterdam heeft veel brede, rechte wegen. Die nodigen uit om harder te rijden. Visuele herinneringen helpen je dan om op je snelheid te letten.”

Handhaving
Houden bestuurders zich niet aan de nieuwe snelheid? Dan kunnen er extra maatregelen volgen, zoals flexflitsers. In Amsterdam is daarmee al geëxperimenteerd. Daar bleek dat flitsen ook in 30-kilometerstraten werkt. “Samen met het Openbaar Ministerie kijken we waar we ze kunnen plaatsen”, zegt de wethouder.

Video straten in Rotterdam 30 km/u


0 Shares
Misschien vind je dit ook leuk