Onder het kopje Hot Spots vindt u een aantal artikelen over bijzondere, kenmerkende, of opvallende plekken in Terbregge. Natuurlijk kunt u zelf ook een bijdrage leveren aan deze rubriek. Zend daarvoor uw stukje aan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Kunstwerk onder viaduct A20

terbregge zuilen Custom
Op de drie kolommen van het viaduct A20/ Terbregseweg is, door de Bewonersorganisatie Vereniging Terbregge's Belang, dit kunstwerk in de buitenruimte gerealiseerd. Deze plek vormt in feite de toegang tot Terbregge en het gebied Hillegersberg Schiebroek. Het kunstwerk wordt aan de bewoners aangeboden en is tevens opgedragen aan ir. Henk Smelt.

Lees meer: Kunstwerk onder viaduct A20

Ommoordseweg 1 (Dorpschool)

OW001
De 'school op de hoek' waar u nu voor staat is de oudste school uit de wijk Hillegersberg-Schiebroek. Deze openbare dorpsschool is gebouwd in 1883 en bestond eerst alleen uit de twee lokalen langs de Terbregseweg. De afgelegen ligging van Terbregge en het ontbreken van openbaar vervoer maakte dat alleen de bewoners van het dorp en van de omliggende agrarische bebouwing gebruik maakten van deze school. Er zijn door de jaren meerdere

Lees meer: Ommoordseweg 1 (Dorpschool)

Molen de Vier Winden

molenvierwinden

Al in de Romeinse Tijd werd er met kleine handmolentjes graan gemalen voor het verkrijgen van meel om brood te bakken. Rond 1200 kwamen er korenmolens die door stromend water weden aangedreven. Deze korenmolens waren zo afhankelijk van voldoende stromend water, dat het niet mogelijk om in vlakke streken graan te malen. Pas rond 1300 was de korenmolen op windkracht zodanig technisch ontwikkeld, dat er ook in de vlakkere gebieden in West-Europa houten standerdmolens voor het malen van graan werden gebouwd.

Lees meer: Molen de Vier Winden

Politiepost Terbregge

BLR330
In dit huis aan de Bergse Linker Rottekade 330 is tot begin jaren zeventig een politiepost geweest. Deze is er gekomen op aandringen van Terbregge's Belang.

Op 23 december 1923 verzocht Terbregge's Belang aan de gemeenteraad om een vaste politiepost in Terbregge. Het College van B&W was nog niet zover, maar wilde de totale bezetting van het Hillegersbergse politiecorps wel uitbreiden met twee agenten.

Lees meer: Politiepost Terbregge

Molen de Vier Winden II

TRR091
De Vier Winden is een stellingmolen uit 1776 aan de Rotte in de Rotterdamse wijk Terbregge. Tot 1964 werd met de molen graan gemalen. De molen aan de Terbregse Rechter Rottekade is tegenwoordig buiten bedrijf maar draaivaardig. Onder in de molen worden meelproducten verkocht en meestal draait De Vier Winden gedurende de openingstijden van de winkel.

Lees meer: Molen de Vier Winden II

Prinsenmolen

prinsenmolen2

De Prinsemolen werd in 1648 gebouwd door Jan Willemszn., timmerman tot Rotterdam, naar een bouwplan van Gerrit Arienszn.van Waerden, gemeenlandstimmerman van Schieland. De molen dankt zijn naam waarschijnlijk aan een bezoek van stadhouder Willem VI aan de molen in 1747. Voor die tijd heette de molen nog gewoon de Bergsche molen, vernoemd naar zijn voorganger die op dezelfde plaats aan de Rotte was gesitueerd. In 1747 bezocht de stadhouder met zijn gezin dikwijls de buitenherberg “De Oranjeboom” die lag aan de Rotte ter hoogte van de van de huidige Kootsekade. Wanneer Willem VI dagtochtjes maakte op de Rotte, deed hij ook vaak de molen aan. Vandaar de vernoeming.

Lees meer: Prinsenmolen

Monument op "de Dop"

monument voor operatie manna

Het kunstwerk is een monument ter nagedachtenis aan Operatie Manna, de geallieerde voedseldroppings in de laatste oorlogsdagen in 1945. Het stalen monument is gemaakt door kunstenaarsgroep Observatorium en verbeeldt een stapel voedselpakketten in de buik van een vliegtuig. Het kunstwerk staat op de geluidswal tussen Nieuw Terbregge en de rijksweg A20. Tijdens de Tweede Wereldoorlog was dit poldergebied en daarom geschikt voor droppings. Nu staat er een vinexwijk. Manna betekent 'brood uit de hemel'.

Lees meer: Monument op "de Dop"

Prinses Irenebrug

BRUG002
Deze brug dateert uit 2005, een hef- of tafelbrug en een heel ander model dan de vorige brug, de Prinses Irenebrug, een ophaalbrug. Deze brug lag vanaf 1939 op deze plaats, nadat de vorige brug ca. 50 meter oostelijker in 1936 was ingestort.

Lees meer: Prinses Irenebrug