Onderzoek Hoofdweg

Het geheel van de verzamelde informatie over de Hoofdweg zou voldoende moeten zijn om dit af te ronden. Het zal nooit compleet zijn, maar dat moet geen belemmering zijn om het geheel in een presentatie of drukvorm te publiceren.

Op ongeveer de huidige locatie van de rijbaan van de Hoofdweg lag voor de inpoldering ca 1887 een landweg met de naam

Omoordscheweg. Over die tijd is niet meer bekend dan de algemene informatie over de Ommoordsepolder. De grens van deze polder ligt net onder het tracé van de Hoofdweg.

Tijd om op deze plek een lans te breken voor de website www.topotijdreis.nl Dan kom je op onderstaande afbeelding als het goed is. Wij schrijven dan ca 1950. De spoorlijn loopt hier nog in een bocht richting de splitsing naar het Maasstation en een afbuiging richting Gouda. Let op de kaart klopt niet helemaal op dit jaartal want de in 1939 geopende brug bij Terbregge staat er nog niet op.

Ca 1950

Hierna niet veel later waar te zien is dat de spoorlijn rechtdoor loopt het talud van de voormalige lijn is hier nog te zien.

Situatie ca. 1958

Rijksweg 3 is de benaming van de Hoofdweg tot aan het doortrekken van de A20 naar Nieuwerkerk, alwaar de A20 met een bocht aansloot op de Hoofdweg, voordat de A20 daar werd doorgetrokken richting de A12 bij Gouda

Voor de openstelling van de Rijksweg 20 was er eerder nog een drastische wijzing toen de A16 (vanaf de Van Brienenoordbrug) met de op- en afritten tot aan de Hoofdweg was doorgetrokken. Hiervoor is de eerste sloop van de huizen nodig geweest

Situatie ca 1968
ca. 1978 voor de nieuwbouw Oosterflank

Hierna zijn de secundaire rijbanen van de toenmalige Rijksweg 3 gedeeltelijk verdwenen en heeft met rijbaanscheidingen o.a. met de vangrail laten vervallen.

De ontwikkeling van de Hoofdweg tot wat het nu is.

De huidige situatie (Google Maps) wijkt enorm af van die van voorgaande jaren

Graag tips wat er op deze pagina nog meer geplaatst kan worden.
Via deze link opent de beeldbank met een slideshow met alle foto’s van de Hoofdweg