Het bombardement op Rotterdam legde op 14 mei 1940 niet alleen de binnenstad in puin, maar vernielde ook de infrastructuur van de RET in de stad. Met de hulp van onder meer de Amsterdamse en Haagse vervoersbedrijven werd er hard gewerkt om die infrastructuur weer op orde te krijgen. Er was veel vernield aan de bovenleiding en de rails. Reparaties waren nodig om het vervoer zo snel mogelijk weer op gang te krijgen.
Het tramverkeer werd op verschillende manieren beïnvloed door de oorlog. Zo wer-den verschillende trams omgebouwd voor het vervoer van goederen, om het gebrek aan vrachtwagens in de stad op te lossen. Ook deed de conductrice deed haar intre-de. Diverse conducteurs waren gedeporteerd naar Duitsland of ondergedoken. Daardoor ontstond een te kort aan conducteurs. Om dit tekort op te vangen werd aan de vrouwelijke bevolking gevraagd of zij deze taak wilde op zich wilde nemen.
Een zwarte bladzijde in de geschiedenis van de remise Hillegersberg is de razzia in Rotterdam, op 10 en 11 november 1944. Mannen en jongens werden in de hele stad opgepakt om in Duitsland te gaan werken. De remise was een verzamelpunt te voor deze deportatie.
Dit zijn slechts enkele gebeurtenissen bij de RET tijdens de Tweede Wereldoorlog. Er gebeurde veel meer, zoals is te zien in de expositie 'Trammend door de Puin'. Deze expositie staat opgesteld in de remise aan de Kootsekade, waar ook het Tram Museum Rotterdam iste bewonderen. Het museum huisvest een collectie van alle trams die ooit in Rotterdam hebben gereden, inclusief exemplaren uit de oorlog.\
De expositie is in mei 2015 elke zaterdag te bezoeken, van 11.00 tot 17.00 uur. De entree bedraagt € 2,- per persoon. U kunt ook een ritje maken met een historische tram. Een enkeltje kost € 2,- en voert u van de remise naar het Centraal Station.